Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem   Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in 
 Garage · 1/4 Mile Table

Klassiskt startproblem (Volvo 850)
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor med tillhörande system samt kraftöverföring
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ballso
85X70-intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 9



InläggPostat: ons aug 13, 2008 13:21:32    Rubrik: Klassiskt startproblem (Volvo 850) Svara med citat

Efter att ha läst runt på diverse forum kan jag konstatera att ett visst startproblem är vanligt förekommande på Volvo 850.

Nu skulle jag vilja höra från er som känner igen symtomen och löst problemet, vad ni åtgärdade. Se även punktlistan nedan med förslag till åtgärder. Vad tror du borde undersökas först?

--------------------------------------------------------------------------------
De symtom jag kunnat notera på min 855(10 ventilarn, årsmodell -95):

Vid ganska ojämna mellanrum och relativt sällan startar inte bilen. Startmotorn går runt och låter normalt. Ibland blir så att bilen startar upp för att sedan bluddra ned sig och dö efter 1-2 sekunder. Ibland går bara startmotorn utan att få igång motorn överhuvudtaget. Väntar man ett antal sekunder/minuter går sedan motorn igång. Ofta blir så att om bilen först blöddrar ned sig efter uppstart, startar den inte alls vid nästa försök. Därefter måste man, som redan nämnts, vänta ett antal sekunder/minuter.

Jag har råkat ut för startproblemet både efter korta körningar(några få sekunder/minuter) och vid längre körningar(flera minuter).
--------------------------------------------------------------------------------


Vad man kunnat läsa sig till i forumet här är att problemet förmodligen åtgärdas genom att byta någon/några av dessa komponenter nedan:


    * Kamaxelgivare
    * Bränslepumpsrelä
    * Bränslepump
    * Motortempgivare
    * Fördelarlock + rotor + tändspole
    * Kolla kablar mellan ett relä vid kylaren till styrboxen, leta nötta kablar


Övrigt, mindre troligt?:


    * Kompressionsproblem, ventiler ej igenstängda eller oljetrycksproblem (gäller eventuellt endast 20v eller endast årsmodell innan -95? Någon vänligen bekräfta/dementera detta)

    - I mitt fall går startmotorn lika "tungt" vid misslyckad start som vid lyckad start, är det ett tecken på att kompression finns?

    * Hallgivare
    * Tändmodul



Jag ska vid tillfälle även undersöka eventuella felkoder.
_________________
Volvo 855 -95
10-ventilarn


Senast ändrad av ballso den tor aug 14, 2008 05:59:30, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
perzy
85X70 Fanatiker


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 782



InläggPostat: ons aug 13, 2008 17:17:30    Rubrik: Svara med citat

Kan bara kommentera kompressionsproblemen. Detta beror(enligt större experter än jag) inte på ventilerna, utan på att kolvringarna kärvar i kolvarna. det botas genom att ta ur tändstiften och slå i lite olja. (eller som i mitt fall stå och nöta på startmotorn i 5 minuter svärandes tills den hostade igång Laughing )
_________________
Volvo 855 Turbo 1994. Manuell.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
sewe
850 & X70=MITT LIV!


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 359
Ort: S-Hamn


InläggPostat: ons aug 13, 2008 17:47:10    Rubrik: Svara med citat

Skulle gissa på startspärren, men kanske inte finns på -95:or

Om startspärren krånglar så startar bilen går i 2sek för att sen dö ut, vrider man inte tillbaka nyckel till uttagspunkten så startar den inte den bara nöter på startmotorn
_________________
V70 -00 Classic
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kenny
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 13185
Ort: Sverige

1994 Volvo 850

InläggPostat: ons aug 13, 2008 17:49:20    Rubrik: Svara med citat

sewe skrev:
Skulle gissa på startspärren, men kanske inte finns på -95:or

Om startspärren krånglar så startar bilen går i 2sek för att sen dö ut, vrider man inte tillbaka nyckel till uttagspunkten så startar den inte den bara nöter på startmotorn


Finns på vissa, en liten pinne man sticker in i ett hål innan man sätter nyckeln i tändningslåset och vrider om...
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
sewe
850 & X70=MITT LIV!


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 359
Ort: S-Hamn


InläggPostat: ons aug 13, 2008 17:53:17    Rubrik: Svara med citat

kenny87 skrev:
sewe skrev:
Skulle gissa på startspärren, men kanske inte finns på -95:or

Om startspärren krånglar så startar bilen går i 2sek för att sen dö ut, vrider man inte tillbaka nyckel till uttagspunkten så startar den inte den bara nöter på startmotorn


Finns på vissa, en liten pinne man sticker in i ett hål innan man sätter nyckeln i tändningslåset och vrider om...


Ok men om man lämnar denne pinnen i, då skulle det gå att ta bilen utan nycklar alltså?
_________________
V70 -00 Classic
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kenny
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 13185
Ort: Sverige

1994 Volvo 850

InläggPostat: ons aug 13, 2008 17:58:50    Rubrik: Svara med citat

sewe skrev:
kenny87 skrev:
sewe skrev:
Skulle gissa på startspärren, men kanske inte finns på -95:or

Om startspärren krånglar så startar bilen går i 2sek för att sen dö ut, vrider man inte tillbaka nyckel till uttagspunkten så startar den inte den bara nöter på startmotorn


Finns på vissa, en liten pinne man sticker in i ett hål innan man sätter nyckeln i tändningslåset och vrider om...


Ok men om man lämnar denne pinnen i, då skulle det gå att ta bilen utan nycklar alltså?


Vet inte hur det funkar, man sätter i den och drar ut den igen och startar sen bilen iaf...
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Taxen
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 8014
Ort: Uppsala

1995 Volvo 850

InläggPostat: ons aug 13, 2008 18:23:07    Rubrik: Svara med citat

Jag har aldrig haft det problemet på min bil,fast jag ofta har gjort korta förflyttningar.
_________________
854 SE 2.5 -95

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Kenny
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 13185
Ort: Sverige

1994 Volvo 850

InläggPostat: ons aug 13, 2008 19:18:02    Rubrik: Svara med citat

Taxen skrev:
Jag har aldrig haft det problemet på min bil,fast jag ofta har gjort korta förflyttningar.


Samma här, inte vart något sånt med nån av mina tre motorer Laughing
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
wentma
85X70-älskare++


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 189
Ort: Skogås, Stockholm


InläggPostat: ons aug 13, 2008 21:56:46    Rubrik: Svara med citat

Har visserligen en 855 GLT 96, 20 ventilare och har haft start problem 1 gång under ca. 1.5 år.
Hade lite bråttom till Biltema en dag, dom skulle strax stänga. Låg väl en 140 på motorvägen i ett par kilometer. Snabbt in och handla kommer ut max 5 min senare. Skall starta upp den, märker direkt att startmotorn låter lite annorlunda än vanligt. Efter lite ovanligt långt nötande, kanske 20 sek hoppar den igång men går väldigt orent, den bluddrar och misständer.
Får varva ett antal gånger innan den börjar gå rent igen, samtidigt tändes
motorelektronik lampan. Nåväl körde hem och den kändes lite trögare.
Åkte nästa dag iväg och skulle läsa felkoder på verkstan, ingen volvo verkstad. Motorelektroniklampan hade också släckts av sig själv under natten. Dom enda koderna verkstan fick fram var misständning på cylinder 3, 4 och 5. Verkstads chefen frågade hur felet hade uppkommit och jag berättade vad som hade hänt. Jag berättade samma som jag beskrivit här. Han trodde att det ev. att det kunde ha blivit ett ånglås på
vid soppapumpen, vilket inte låter helt galet.

Efter en månad så började motorelektroniklampan att lysa igen men nu beror det på något strul med luftpumpen. Har felkoder på luftpumpen. Släcker jag koden så kan det ta allt mellan 3 dgr till 3 veckor innan den tänds igen. Skumt, men har inte orkat fixa än. Motorn går trots detta lika bra (eller dåligt) som normalt och drar inte mer soppa heller än normalt.

Kommer ihåg när jag hade en gammal volvo 142 med B20 motorn.
Den var helt hopplös med ånglås. Där fick man vira en fuktig trasa runt
soppapumpen ibland för att den skulle starta. Det hände oftast när motorn var ordentligt varmkörd och stog en liten kort stund.
_________________
Volvo 855 GLT 96:a
BMW 750 IA 91:a me en massa cylindrar


Mackan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ballso
85X70-intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 9



InläggPostat: tor aug 14, 2008 05:58:26    Rubrik: Svara med citat

Någon startspärr finns inte på denna, så det kan uteslutas.
_________________
Volvo 855 -95
10-ventilarn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
volvo finland
Forumsdiggare


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 1158
Ort: Ekenäs Finland


InläggPostat: tor aug 14, 2008 16:44:23    Rubrik: Svara med citat

skulle sätta min gissning på antingen kamaxelgivaren lr bränslerelä/pump

har du hört efter om bränslepumppen startar när du vrider på tändningen?(surrande ljud)

kamaxelgivaren ger felkod så byt inte den om du ej hittar felkod.
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
EIGHTYFO
850 & X70=MITT LIV!


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 340



InläggPostat: fre aug 15, 2008 09:09:29    Rubrik: Svara med citat

Jag själv har feta problem med min 850, den hostar till ibland men den dör, har bytat rotor, fördelarlock, tändstift, soppapump, tändkablar, tändspole, tomgångsmotor, bytat ut alla säkringar, kollat alla sladdar, soppa är där i tanken också...

Ska åka och handla en styrenhet och testa om denna fungerar...
Är rent vilse i denna djungel av elektronik...
_________________
VOLVO 850T5 ROED -95
Gula Koni, nya kolvar, nya stakar, ny turbo osv?? Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Patrik Edberg
Forumsdiggare


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 1243
Ort: Essunga

1994 Volvo 850

InläggPostat: fre aug 15, 2008 17:19:20    Rubrik: Svara med citat

Min vita 855:a kunde ibland vara knusslig i starten men det lösten med byte av startmotor och byte av tändlåsbotten...
_________________
http://www.garaget.org/?car=18338 Volvo 855 2.5 SE
http://www.garaget.org/?car=30079 Volvo 855 2.3 Turbo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
dekagon
85X70-älskare+++


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 229
Ort: Kungsör


InläggPostat: lör aug 16, 2008 08:10:29    Rubrik: Svara med citat

Har ägt 8st 850/x70, aldrig haft "kompressionsproblemet", vet inte om jag tror så mycket på det "skitsnacket".

Troligen är det kamaxellägesgivaren som spökar, den är ganska vanlig att den går sönder (fungerar ibland), det är inte alltid den sätter felkoder heller.
_________________

Volvo S60R 2007 || Volvo V70R 1998 || Volvo S80 T6 1999
God gave us Turbo lag, just to give the other suckers a slight chance...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ballso
85X70-intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 9



InläggPostat: mån aug 18, 2008 14:23:10    Rubrik: Svara med citat

Jag väntar nu på att felet skall uppträda, därefter återkommer jag med info om vilka eventuella felkoder som genererades.
_________________
Volvo 855 -95
10-ventilarn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor med tillhörande system samt kraftöverföring Alla tider är GMT - 1 timme
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Support och uppdatering av phpBB-setup.se
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Theme xand created by spleen.